De oplage van 1500 exemplaren van de Loop langs de hunebedden was binnen 8 maanden uitverkocht. Initiatiefnemer Stichting Het Drentse Landschap heeft daarom een 2e editie uitgebracht. Deze is vanaf vandaag verkrijgbaar via www.drentslandschap.nl of in de boekwinkels.

De Loop langs de Hunebedden gaat langs alle 52 hunebedden van Drenthe plus dat ene Groninger hunebed en is meer dan 300 kilometer lang geworden. De route is opgedeeld in 19 etappes van gemiddeld 15 kilometer. Bij het maken van de route is er steeds op gelet dat er zo weinig mogelijk langs verharde wegen hoeft te worden gelopen. Uiteindelijk gaat ruim tweederde van de route over onverharde wegen.

Start- en eindpunt van De Loop langs de Hunebedden is het Drents Museum in Assen. De route brengt je eerst noordwaarts door het Drentsche Aa-gebied naar Noordlaren. Daar gaat de wandeling in zuidelijke richting langs de ongeveer dertig hunebedden op de Hondsrug tot achter Emmen. Via Sleen en Schoonoord wordt een doorsteek gemaakt naar Havelte, Diever, het Fochteloërveen en Veenhuizen. De laatste etappes brengen je via Norg en Zeijen terug naar Assen.

De Loop langs de Hunebedden is een aardig alternatief voor mensen die het Drenthepad al een keer gelopen hebben en weer eens iets anders van Drenthe willen zien.

Handige gids

De Loop langs de Hunebedden loop je aan de hand van gedetailleerde kaarten en heldere routebeschrijvingen. Onderweg vind je in het boekje voor elk hunebed een pagina met tal van bijzonderheden over het monument. Vaak staat er een oude foto of tekening bij om te laten zien hoe hunebed en omgeving in de loop van de tijd veranderd zijn. Voor ons was dat de meest overrompelende ervaring onderweg. Kijk naar de oude foto’s, kijk om je heen en realiseer je hoezeer het Drentse landschap veranderd is sinds professor Van Giffen een eeuw geleden de hunebedden en hun omgeving nauwkeurig documenteerde.