Tim Knol

Singer-songwriter Tim Knol, oprichter van De Wandelclub, heeft het eerste exemplaar van de langeafstandswandelgids De Loop van Hunze en Hondsrug in ontvangst genomen. Zijn enthousiasme voor de daarin opgenomen routes is zo groot dat er plannen gemaakt worden om in het najaar samen met Het Drentse Landschap een gezamenlijke wandel en muziek activiteit te organiseren.

De Loop van Hunze en Hondsrug is de vijfde in de reeks langeafstandswandelingen van Het Drentse Landschap. De Loop van Hunze en Hondsrug brengt de wandelaars in vijftien etappes van gemiddeld zo’n 16 kilometer van het station in Groningen over de Hondsrug naar het station in Emmen en weer terug door het Hunzedal. De route kan zowel in Groningen als in Emmen worden gestart. In totaal is De Loop van Hunze en Hondsrug zo’n 245 kilometer lang. De wandelgids heeft een handzaam formaat van 10 cm hoog en 19 cm breed. Het boek is met een spiraal gebonden wat de gids onderweg goed hanteerbaar maakt.

Het bijzondere aan deze vijfde langeafstandswandeling is dat de nieuwe natuur van het Hunzedal gekoppeld wordt aan de schoonheid van het eeuwenoude esdorpenlandschap van het Hondsrug-gebied. Elke etappe van de route begint met een introductie met de nadruk op de natuur en de natuurgebieden onderweg. Na de routebeschrijving volgen drie pagina’s informatie over cultuurhistorie, archeologie en erfgoed onderweg aan de hand van verhalen, foto’s en prenten van drie bijzondere plekken. Aan het eind van elke etappe staat een pagina met informatie over drie opvallende planten of dieren die voorkomen in het gebied waar de etappe doorheen komt.

Singer-songwriter Tim Knol (Hoorn, 1989) is bijzonder enthousiast over deze nieuwe uitgave. De muzikant richtte De Wandelclub op toen het livemuziekcircuit door de maatregelen rond Corona tot stilstand kwam. Een maand na oprichting waren er al 800 leden bij de vereniging ingeschreven. Voor meer informatie over de wandelclub: https://www.wandel.club.

De uitgave van De Loop van Hunze en Hondsrug leidde tot nieuwe ideeën over activiteiten van zijn wandelclub in Drenthe dit najaar. De Wandelclub en Het Drentse Landschap willen hier graag in samenwerken. Wanneer dit plaats zal vinden hangt voor een groot deel af van de snelheid waarin buitenactiviteiten weer mogen worden georganiseerd. Meer informatie hierover zal verschijnen op www.drentslandschap.nl.

De Loop van Hunze en Hondsrug is mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van gemeente Aa en Hunze, gemeente Borger-Odoorn, Nationale Postcode Loterij, Rabobank Het Drentse Land, Stichting Groenling, Waterbedrijf Groningen, waterschap Hunze en Aa’s en waterschap Noorderzijlvest.

De wandelroute is voor €13,50 te koop in de webwinkel van Het Drentse Landschap en bij de plaatselijke boekhandels.