Puck en het verdwenen schaap

Natuurgebied Hijkerveld van Stichting Het Drentse Landschap is letterlijk het toneel van de kinderserie Puck en het verdwenen Schaap. Deze serie ging 16 oktober in première op Cinekid in Amsterdam en is vanaf 14 november een week lang dagelijks te zien op tv bij NPO Zappelin  op 3, na het Sinterklaasjournaal, om 7.40 uur. Daarna wordt de serie herhaald van maandag 28 november tot en met vrijdag 2 december om 12.55 uur.

Het verhaal

Puck (5 jaar) creëert met haar goed bedoelde zorgzame hulp voor haar hoogzwangere moeder grote chaos en moet daarom logeren bij haar neefje Stijn (6 jaar) op de schaapskooi. Daar ontfermt ze zich over het zwangere schaap met de blauwe stip uit de kudde maar als het schaap niet terugkeert na de tocht voelt Puck zich schuldig. Ze neemt haar verantwoordelijkheid en gaat samen met haar neefje op pad. Met een grote fantasie en vindingrijkheid weten ze het schaap met de blauwe stip te vinden maar ook het nieuwe lammetje. Op de schaapskooi is er intussen paniek uitgebroken omdat Puck en Stijn zijn verdwenen. De schaapshond Pink weet met reuksporen Stijn, Puck, het schaap en het lammetje te vinden en veilig thuis te brengen. Als dan de moeder van Puck ook nog is bevallen van Pucks baby broertje is het feest compleet.

Herder Freerk en hond Pink in actie

Schaapherder Freerk Heuker van Het Drentse Landschap laat weten: “De première was fantastisch. Leuk om te zien hoe al die kleintjes en hun ouders aandachtig 45 minuten hebben gekeken. De beelden zijn natuurlijk prachtig! Onze kudde speelde een hoofdrol, maar ook de hond, een Working Kelpie die in het echt ook Pink heet, is in bijna iedere scène te zien. En dat was hard werken, want sommige scènes moesten keer op keer over. Geduld was dus noodzakelijk! Ook leuk om mee te maken was de technische kant: overdag nachtscènes nabootsen in de schaapskooi bijvoorbeeld. Of als twee opeenvolgende scenes niet op elkaar aansloten doordat het weer omsloeg. Want wie had nou verwacht dat er eind april ineens een dik pak sneeuw zou liggen!”

Kinderfestivals

Televisieregisseur en actrice Annemarie Mooren van Annemarie Mooren Productions B.V., maakster van de serie en onder andere bekend van Puppy Patrol, Koen Kampioen en Keet en Koen en de speurtocht naar Bassie en Adriaan, laat weten: “De KRO-NCRV zijn ook erg content met de serie en de prachtige beelden. De serie zal daarom worden ingediend bij internationale en nationale kinderfestivals. Een resultaat om trots op te zijn!”

Uitzendingen

maandag t/m vrijdag 14 t/m 18 november  achter het Sinterklaasjournaal om 7.40 uur

maandag t/m vrijdag 28-11 t/m 2-12 om 12.55 uur