Stichting Het Drentse Landschap heeft deze week 3 Schotse hooglanderstiertjes geïmporteerd. De stiertjes zijn gekocht door een vertegenwoordiger van het Schotse stamboek bij verschillende fokkers in Schotland. De stiertjes moeten ervoor zorgen dat er nieuw bloed komt in de veestapel van Schotse hooglanders van de stichting.

Eind jaren ‘80 heeft Het Drentse Landschap voor de eerste keer een twintigtal Schotse hooglanders geïmporteerd uit Schotland. De dieren konden zich toen verheugen in een enorme publieke belangstelling omdat hun aanwezigheid in natuurgebieden niet een alledaags Nederlands beeld opleverde. Tegenwoordig zijn de meeste mensen al gewend aan langharige grazers en is hun inbreng in het natuurbeheer onmiskenbaar.
Het Drentse Landschap heeft een kudde van ruim 200 Schotse hooglanders verspreid over diverse natuurterreinen. Zoals bij de start verwacht, doen de dieren het prima als ‘natuurlijke beheerders’ van de gebieden. Het zijn sobere dieren die weinig verzorging en medische aandacht nodig hebben. Als bepaald is in welk gebied de kudde wordt ingezet, blijven ze in principe als groep bij elkaar. Hooglanders worden gemiddeld 15 tot 20 jaar oud.