Op 22 en 23 maart geeft het NBC concerten in Groningen en Roden met een onbekende Pasticcio Passion uit gebaseerd op werken van C.H. Graun, G.Ph. Telemann, J.S. Bach.
De Pasticcio Passion, Wer ist der, so von Edom kömmt, is een passie waarin delen van werken van Graun, Telemann en Bach zijn samengevoegd tot een nieuw geheel. De uitvoering van het werk is extra spannend, omdat er nog veel mysteries zijn die het werk omgeven. Het eerste mysterie: wie is toch de samensteller? Het enige bestaande manuscript van de Pasticcio is geschreven door J.C. Farlau en een onbekende schrijver. Farlau was een leerling van Altnickol, de schoonzoon van Bach. Maar het is ook mogelijk dat Bach de Pasticcio in de jaren 1740 heeft samengesteld voor een uitvoering in Leipzig. Sommige dingen weten we zeker. Bijvoorbeeld dat 31 van de 42 delen afgeleid zijn van de Passiecantate Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld van Carl Heinrich Graun uit 1730. Het openingskoor en het daaropvolgende koraal zijn beide uit een cantate van Telemann, die hij componeerde voor Palmzondag 1722 in Frankfurt. De delen 19, 20 en 39 komen uit een cantate, een arioso voor basstem en een motet van J.S. Bach. Nog een mysterie: wie heeft de overige zes delen gecomponeerd? Niemand die het weet. De tekstauteurs van de Pasticcio zijn ook grotendeels onbekend. Het werk is een Passie-oratorium, een reflectie op de gebeurtenissen rond het martelaarschap van Christus. De originaliteit van deze lappendeken schuilt ook in de verdeling van de tekst. Anders dan in veel passies uit die tijd worden de worden de laatste dagen van het leven van Jezus verteld door indrukwekkende koralen, aria’s en refreinen. Veel raadsels rond deze passie blijven onopgelost. Dit maakt dat het Noordelijk Bach Consort opnieuw een uniek project uitvoert, dat het publiek laat kennismaken met een zelden uitgevoerd barokwerk.
Dirigent: Marion Bluthard, sopraan: Sara Corbey, alt: Hanneke Tichelaar, tenor: Henrik Enger Holm, bas: Jussie Lehtipuu.